Marathonteams realiseren live uitzending vanuit Thialf

  • 12 januari, 2016

    De Verenigde Marathon Schaatsteams (VMS) hebben het initiatief genomen om komende zaterdag 16 januari live uit te zenden vanuit Thialf. De 15e etappe om de KPN Marathoncup is in het noorden van Nederland op de kabel te zien en overal in Nederland via de livestream op schaatsen.nl en PodiumTV.

    Marathonschaatsteams uit de heren topdivisie hebben zich in 2015 verenigd, om een verandering te realiseren in het marathonschaatsen. Onder het mom Méér Marathon pleit de VMS onder andere voor meer registraties van de wedstrijden. “In het huidige medialandschap zullen we als sport zelf beelden aan moeten bieden om fans aan ons te binden en blijven binden. Met de uitzending op 16 januari laten we als VMS zien dat we niet alleen verandering willen zien, maar ook bereid zijn ons pro-actief op te stellen”, zegt Geert Plender namens de VMS. “We hopen dat we volgend jaar meer wedstrijden op een begrijpelijke manier kunnen aanbieden aan media.”

    De uitzending wordt naast de marathonteams uit de heren topdivisie gefinancierd en mogelijk gemaakt door PodiumTV. PodiumTV is te zien op de kabels van Ziggo / UPC (kanaal 35), Kabelnoord (kanaal 19) en Caiway (kanaal 39). Het zendergebied bestrijkt de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en de kop van Overijssel. Via schaatsen.nl is de uitzending online beschikbaar. De beelden zijn ook beschikbaar voor andere media via een satellietverbinding of via een te embedden livestream. Geïnteresseerde partijen kunnen zich daartoe melden bij de VMS via 0642304961.

    De dameswedstrijd wordt vanaf 20.20 uur in samenvatting uitgezonden en de herenwedstrijd vanaf 20.30 uur live.

    Plan Méér Marathon

    De VMS heeft een plan opgesteld met de naam ‘Meer Marathon’, waarin drie uitgangspunten staan omschreven: een sterke competitie met alle helden, volle tribunes en meer media-aandacht. Dat moet de komende jaren gerealiseerd worden door gezamenlijk sponsoren te werven en verdienmodellen te realiseren en deze gelden te steken in onder andere het beschikbaar stellen van beelden aan media, aankleding van evenementen, acties in ticketverkoop en actieve communicatie. De VMS zoekt daartoe de samenwerking met de KNSB, wedstrijdorganisaties en regio’s.